Khasiat Pokok Belalai Gajah Sabah Snake Grass Untuk Wanita Dan Lelaki. Daun belalai gajah atau Sabah Snake Grass (SSG) sudah lama dikenal pasti mempunyai anti oksidan yang tinggi bagi mengatasi sel-sel kanser serta mengekalkan sel-sel sihat dalam tubuh manusia. Kajian yang dijalankan mendapati bahawa daun pokok belalai gajah tidak mengandungi toksik dan mengandungi kandungan flavonoid yang tinggi, serta mempunyai pelbagai mineral yang badan kita perlukan, asid amino dan vitamino.

Khasiat Daun Belalai Gajah
Khasiat Pokok Belalai Gajah


Khasiat Pokok Belalai Gajah Untuk Kesihatan

Khasiat daun belalai gajah dapat membantu pesakit yang menghidapi masalah kesihatan seperti :

  1. Melawan semua jenis kanser
  2. Merawat penyakit kencing manis dan diabetes
  3. Menurunkan kadar kolestrol dalam badan
  4. Melancarkan darah dalam badan
  5. Mengurangkan risiko salur darah tersumbat,
  6. Membuang toksin dalam badan
  7. Sakit buah pinggang
  8. Anti Oksida
  9. Radang prostat
  10. Tekanan darah tinggi
  11. Asid urik tinggi
  12. Mengurangkan rasa keletihan


Manfaat Pokok Belalai Gajah

Pokok Belalai Gajah Khasiat :

Berdasar kajian Jabatan Bioteknologi, Sekolah Teknologi Kesihatan, Universiti Ming Chuan, Taiwan, pokok belalai gajah sememangnya terbukti sebagai agen anti oksida yang baik. Fungsi anti oksida adalah bagi  mengurangkan kesan radikal yang berlaku dalam tubuh manusia.

Selain itu, Fakulti Perubatan dan Kesihatan Sains, Universiti Putra Malaysia (UPM), pokok belalai gajah bukan hanya berfungsi sebagai anti-oksida, malah bertindak melambatkan pertumbuhan sel kanser.

Resepi Sayur Belalai Gajah

Cara makan daun belalai gajah, ambil tiga hingga lima helai daun dan makan sebagai ulam bersama nasi putih dan lauk-lauk lain. Tidak perlu direbus. Makan begitu sahaja. Selain itu, daun belalai gajah juga boleh dibuat jus, air teh dan sayur masak lemak.
 :