Resepi Sambal Bunga Kantan Pahang Asli Original Tradisional Mudah Sedap Simple. Apabila mengikut suami bertugas di sesebuah negeri yang paling saya suka adalah belajar memasak makanan tradisional negeri tersebut. Baru-baru ini, saya berkesempatan untuk belajar cara masak sambal kantan sejenis masakan tradisional dari daerah Raub. Bunga kantan sudah saya hiris dan goreng malam tadi. Petang esok selepas balik sekolah baru saya jadikan sambal. Nak menggoreng kantan pun mengambil masa sikit. Kena sabar. Jom saya kongsikan resepi sambal kantan ikan bilis :

Sambal Bunga Kantan Resepi
Resepi Sambal Bunga Kantan



Resepi Sambal Bunga Kantan Pahang Ori Tradisional Asli

Bahan untuk sambal kantan pahang :

Sambal Kantan Resepi
Resepi Sambal Kantan


Bahan A
  1. Bunga kantan ( potong/ hiris )
  2. Ikan bilis ( belah )
  3. Santan
  4. Garam
  5. Gula


Bahan B : Tumis

  1. Minyak masak
  2. Bawang besar
  3. Bawang putih
  4. Cili padi


Sambal Kantan Ikan Bilis
Sambal Kantan Resepi



Cara Buat Sambal Kantan

Sambal Bunga Kantan Ikan Bilis


Cara membuat sambal bunga kantan :

  1. Tumis semua bahan tumisan sampai naik bau
  2. Masukkan bunga kantan dan ikan bilis
  3. Masukkan santan
  4. Biarkan sampai mendidih
  5. Masukkan garam dan gula


Sambal Ikan Bilis Bunga Kantan
Resepi Sambal Ikan Bilis Bunga Kantan


Step akhir, masak hingga kering. Cara buat sambal bunga kantan mudah je kan, selamat mencuba semua dan jumpa lagi. Salam.