Resepi Gulai Ayam Kampung Kelantan Buat Tanpa Santan Paling Simple.  Gulai darat ayam kampung sedap untuk santapan tengahari nanti bersama nasi putih panas-panas ulam ulaman yang di petik berhampiran rumah.  Yang special nya saya dapat resepi gulai ayam kelantan original dari belakang poskad 
hari raya yang di kirimkan oleh seorang kenalan dari rantau panjang suatu ketika dulu. Masa tu seingat saya masih bujang dan single lagi. Masak pun tak berapa nak pandai lagi.  Maggi kari dengan rebus telur itik je kot pandai. Tapi banyak juga lah tolong tengok-tengok mak memasak di dapur. Entah sudah berapa tahun saya pun dah lupa. 

Hari ini cik suami sembelih seekor ayam pencen daripada beberapa ekor ayam kampung yang di ternaknya secara kecil kecilan di belakang rumah. Dia suruh saya masak gulai darat ayam kelantan versi yang paling sedap. Mengidam sebab dah lama sangat tak makan katanya. Anak anak bila masuk ke dapur tadi pandang semacam je mungkin tak pernah makan ayam kampung sebelum ini. Sekali dah cuba, hambek kau menjilat jari semua nya.  Siap minta saya sediakan lagi lain kali. Ada tak sesiapa yang nak tau cara buat gulai ayam kampung kelantan yang simple dan sedap ? Jom tengok resepi gulai ayam kampung kelantan sedap yang saya selitkan dekat bawah ye : 





Resepi Gulai Ayam Kampung 

Bahan untuk gulai ayam kampung sedap :


Gulai Darat Ayam Kampung Kelantan Resepi
Gulai Darat Ayam Kelantan Original


Cara Buat Gulai Darat Ayam Sedap
Cara Buat Gulai Darat Ayam Kelantan




Bahan A

  1. Cili kering
  2. Bawang merah
  3. Bawang putih
  4. Serai
  5. Halia
  6. Lengkuas
  7. Kunyit
  8. Satu setengah sudu besar bji ketumbar
  9. Kelapa goreng


  • Tumbuk semua bahan diatas hingga lumat


Rempah Gulai Ayam Kelantan Sedap
Rempah Gulai Ayam Kelantan Sedap

Bahan B

  1. Santan pekat
  2. Santan cair
  3. Asam keping
  4. Rempah Kari Daging Cap Orang Terbang






Cara Masak Gulai Darat Ayam Kelantan

Cara Masak Gulai Darat Ayam Kampung Kelantan :

  1. Masukkan semua bahan yang kita tumbuk tadi ke dalam periuk
  2. Masukkan juga rempah kari
  3. Masukkan potongan ayam
  4. Masukkan santan cair
  5. Rebus sampai ayam empuk dan sebati serta terbit minyak.


Step akhir, masukkan santan pekat dan perasakan. Sekarang siap sedia untuk di hidangkan atas meja untuk santapan ahli keluarga mahupun para tetamu yang bertandang ke rumah. Cara masak gulai ayam kampung mudah je kan, selamat mencuba semua. Jika ada masa terluang kita jumpa lagi di lain hari. Salam dan semoga berjaya.